A l’estiu i sobre dues rodes, sempre segur

Amb l’arribada de l’estiu i les altes temperatures, les motocicletes adquireixen un paper destacat, per la seva gran agilitat i la seva facilitat per estacionar al destí desitjat. Però a diferència de l’hivern, molts usuaris per la calor deixen els guants, pantalons, jaquetes, … a casa per no passar calor.

Hi ha una frase que segur que heu escoltat més d’una vegada, “hi ha dos tipus de motoristes, els que ja han caigut alguna vegada, i els que encara no han caigut mai” referint-nos amb això a accidents de certa gravetat. Per aquest motiu, des de PrevenControl fem una crida que tots els motoristes facin servir equipament adequat per a l’ús i tipus de desplaçament. Actualment només és obligatori l’ús del casc, però hi ha en marxa una proposició no de llei que pretén modificar la vigent Llei de seguretat viària per fer obligatori l’ús de jaqueta amb homologació europea en qualsevol motocicleta i es pretén introduir un llistat de peces l’ús del qual estigui prohibit per conduir un ciclomotor o motocicleta (en banyador, amb xancletes, …).

Conduir amb xancletes o un calçat obert, pot causar diferents situacions de risc, i pot arribar a produir un accident. Per aquest motiu, enumerem 3 de les moltes situacions que poden succeir si es condueix una motocicleta amb xancletes.

  • Conductor de motocicleta que a l’accionar el pedal de fre, rellisca per acció de la sudoració i l’ús de xancletes pot perdre el control de la motocicleta
  • Conductor que a causa de cremar-se el peu amb el bloc motor de la motocicleta durant la marxa i l’ús de xancletes desatén temporalment la circulació
  • Enganxament amb la palanca de canvi i la part superior de la sola en pujar de relació (per canvis convencionals)

A més un cop estacionats, a l’hora de recolzar el peu a terra a causa de la sudoració el peu pot lliscar podent produir una possible caiguda i un esquinç.

Els principals riscos vinculats a la conducció amb un calçat tipus xancletes són els següents:

  1. Cremades
  2. Esquinços o distensions
  3. Lliscaments
  4. Enganxaments
  5. Absència d’ergonomia
  6. Absència de precisió durant la conducció
  7. Increment de lesions en cas d’accident

Com una imatge val més que 1000 paraules, en el següent vídeo, apareixen les conseqüències de circular en una motocicleta amb equipament inadequat.

Els scooters

Sobretot els de 50cc tenen un ús bàsicament urbà i ara a l’estiu molt utilitzats en destinacions turístiques. Aquest tipus d’usuari tendeix a desplaçar-se amb un únic element de seguretat, el casc, i en moltes ocasions en xancletes i tirants. Fem una crida al sentit comú i que com a mínim quan es circuli es portin guants, protecció en braços i cames, i un calçat tancat.

Motos Trail

Aquest tipus de motocicletes s’utilitzen per fer desplaçaments llargs tant per carretera, com per camins de grava i terra. L’usuari d’aquest tipus de motocicleta normalment va molt ben equipat però molts usuaris per desconeixement no tenen en compte els canvis que pateix la moto a carregar-la amb embalums i maletes, i més si viatgem també amb un passatger. Augmentar-li la pressió als pneumàtics no és suficient, també cal tenir en compte que la moto circula en una posició diferent, està més aixafada de darrere, de manera que si cal prendre corbes la moto li costarà més girar. Per solucionar això es pot regular la suspensió del darrere mitjançant la precàrrega del moll en moltes moticicletas.

A la següent imatge podeu observar la femella i contrafemella emmerletada per on es regula la precàrrega d’un amortidor.

En general per a totes les motocicletes:

  • Anar sempre amb equipament de seguretat homologat
  • Respectar els límits de velocitat
  • Adequar la conducció a l’estat de la via
  • No envair el carril contrari

En particular per a les motos d’altes prestacions recordar que el carrer no és un circuit.