Com viatjar amb nens en cotxe de manera segura?

Estem en una de les èpoques de l’any en què més viatges familiars realitzem. Perquè aquests retrobaments tinguin un final feliç, hem d’extremar les precaucions a la carretera, sobretot, quan viatgem amb nens. Des de PrevenControl, sempre pendents de la teva protecció, volem donar-te una sèrie de consells per millorar la seguretat dels més petits quan viatges amb ells en cotxe. Tenint en compte que la primera causa de mortalitat infantil al nostre país són els accidents de trànsit i que 3 de cada 18 menors de 12 anys morts a les nostres carreteres l’any passat no tenien posat el cinturó de seguretat o el corresponent sistema de retenció infantil (S.R.I.), segons dades de la DGT; no està de més que prestis atenció a les següents recomanacions:

Nens que viatgen amb cotxe, sempre en la seva cadireta

La legislació vigent estipula que des que un nadó surt de l’hospital ja està obligat a utilitzar un S.R.I., que, segons vagi creixent, haurà de ser substituït o adaptat en funció del seu pes i alçada. Per saber quin és el sistema de retenció que has d’utilitzar en cada cas, fixa’t bé en aquesta classificació:

  • Grup 0 i 0+: aquests S.R.I. són els comunament coneguts com cadiretes de bebè o portabebès, atès que s’utilitzen des del naixement del petit fins que aquest arriba als 9 kg de pes. Aquesta cadireta ha d’instal·lar-se en sentit contrari a la marxa (és obligatori per als nens d’entre 0 i 15 mesos i recomanable fins que aquests compleixin els 4 anys o facin menys de 104 cm d’alçada) perquè en cas d’impacte, la força d’aquest serà 5 vegades menor que si es viatja en el mateix sentit de la marxa. Com la resta de sistemes de retenció infantil que a continuació descriurem, la cadireta de nadons s’ha de col·locar obligatòriament, segons la normativa espanyola, en qualsevol dels seients del darrere del vehicle, sent el seient central la plaça més segura per ser la que està més allunyada de qualsevol zona d’impacte en cas d’accident. Aquesta regla té algunes excepcions: si les places posteriors del cotxe estan ocupades per altres menors l’altura sigui inferior o igual a 135 cm, es pot instal·lar una altra cadireta al seient del copilot; també pot posar-se aquí, si les característiques del vehicle no permeten que s’instal·li darrere i en els cotxes biplaça. Si per algun d’aquests motius, situes la cadireta al seient davanter, no t’oblidis de desactivar l’airbag. La subjecció amb un portabebès, es realitza a través d’un arnès amb cinc punts d’ancoratge. Les corretges han d’ajustar-se segons l’alçada del nen sense que quedin per sota o per sobre de les espatlles. El cap mai pot sobresortir del respatller de la cadira, i si això està a punt de succeir, serà el moment de passar a un sistema de retenció superior.
  • Grup 1: són els que corresponen a menors que estan entre els 9 i els 18 kg de pes. Es tracta de cadires amb cinturons propis i cinc punts d’ancoratge, com les cadiretes de nadó, però a diferència d’aquestes, s’han d’instal·lar al cotxe sempre abans de posar-hi el petit.
  • Grup 2: s’utilitzen per a nens de 15 a 25 kg. Es tracta de cadires que ja no porten cinturons propis. Amb aquests S.R.I. els menors han d’anar subjectes amb el cinturó del vehicle.
  • Grup 3: són els que han d’usar nens que el seu pes estigui entre els 22 i els 36 kg. Es tracta de seients elevadors concebuts per al període de transició entre l’ús d’una cadireta i el moment en què ja no es necessita S.R.I. Aquests seients serveixen per elevar als menors fins que estiguin a l’alçada idònia per utilitzar el cinturó de seguretat del cotxe. A l’hora de col·locar-lo, fixa’t en què la banda horitzontal no quedi mai sobre el seu estómac i la banda diagonal no reposi sobre el seu coll. Això subjectarà millor les seves espatlles assegurant una major protecció en cas d’impacte lateral. Els seients elevadors són obligatoris fins que el petit no superi els 135 cm d’alçada i recomanables fins que arribin als 150 cm.

Per resoldre qualsevol dubte que segueixis teinnt pel que fa als R.S.I, el seu ús, tipus, característiques i sobre la normativa vigent; et recomanem que consultis el complet document que sobre aquests sistemes de retenció infantil ha publicat la DGT sota l’encertat títol: “Sempre segurs. Sempre protegits. Sempre a la seva cadireta”.

Controla la temperatura interior del vehicle

A l’hivern convé aclimatar el cotxe perquè els nens no emmalalteixin per estar l’interior excessivament fred. No has d’obrir les finestretes ja que això pot provocar corrents d’aire. Un excés de calor a l’interior tampoc és recomanable. De fet, a l’estiu alguns vehicles esdevenen trampes mortals per als menors, sobretot si entren en ells després d’haver estat exposats al sol i al seu interior la temperatura és excessiva. En aquest cas, convé obrir les finestretes abans de muntar perquè circuli l’aire i així s’eviti el primer impacte de calor. Després hauràs de connectar l’aire condicionat. Has de recordar també que la reserva d’aigua dels nens és menor que la dels adults i per tant, la seva temperatura corporal també puja més ràpid. Mantenir-se ben hidratats durant el viatge és, per tant, primordial.