Consells útils per passar la ITV sense problemes

Com ja us hem anat informant des d’aquest mateix bloc en diversos articles –Coneix els canvis que implica la reforma de les ITV al 2018-, el proper 20 de maig entrarà en vigor la reforma de les ITV centrada en aconseguir un sistema que permeti detectar anomalies, defectes i manipulacions en els vehicles, fonamentalment en matèria d’emissions i sistemes de seguretat. Les inspeccions s’enduriran i seran més rigoroses a l’incloure proves com l’anàlisi de vehicles mitjançant l’ús del port de comunicació OBD, que pretén trobar qualsevol tipus de fallada o adulteració que s’hagi realitzat, en quedar registrat en la memòria d’avaries. Molts ciutadans ja s’han fet ressò d’aquests temuts canvis el que ha provocat que estiguin avançant les seves cites per por de no poder superar la inspecció. Això dóna com a resultat que en la majoria de comunitats s’estiguin allargant els períodes per a l’obtenció de cita, cosa que no té sentit ja que en l’hipotètic cas que el teu vehicle aconsegueixi “lliurar-se” de la nova ITV aquest 2018, és només qüestió de temps que hagi de tornar per fer la propera revisió. Per això, des de PrevenControl et recomanem que més que intentar avançar la inspecció del teu vehicle, procuris mantenir-lo en bon estat i “a punt” abans d’acudir a la ITV. Per això, a continuació t’oferim una sèrie de consells, comprovacions i trucs -sempre dins de la legalitat- que milloraran la fiabilitat del teu vehicle i t’indiquem una sèrie de conductes perjudicials que hauràs d’evitar per allargar la seva vida. Llegeix amb atenció i coneix tot el que has de saber perquè la ITV no et doni cap mal de cap.

Circula i redueix l’emissió de gasos

És recomanable que en comptes d’acudir directament amb el teu vehicle a la ITV quan hagis de passar la inspecció, recorris abans almenys 20 quilòmetres en quarta per posar a punt el motor. És aconsellable també, sobretot si el teu cotxe és dièsel, que apuris al màxim les marxes abans de canviar a una més gran. Seguint aquests consells aconseguiràs que el vehicle mantingui una temperatura normal i contribuiràs a netejar el possible “carbonet” acumulat en el motor per així millorar els nivells d’emissió de gasos i no tenir problemes quan et facin aquesta prova en la revisió.

Cuida els pneumàtics

Comprova assíduament la pressió de les rodes, ja que circular amb una pressió més o menys a l’adequada pot provocar-los desperfectes. No col·loquis mai pneumàtics en els que les dimensions no coincideixin amb les que apareixen a la targeta ITV del teu vehicle ni en un eix diferent del que li correspongui. Observa periòdicament que la profunditat de les ranures principals de la banda de rodament compleixi amb les prescripcions reglamentàries. Per a això col·loca una moneda d’1 euro en el dibuix dels pneumàtics. Si no es veu la part daurada vol dir que la profunditat és correcta. Per contra, si pots veure la part daurada de la moneda, la profunditat no és la idònia i podràs tenir un resultat desfavorable en la pròxima inspecció del teu vehicle. No oblidis tampoc revisar que les rodes no presentin talls ni deformacions, sinó un relleu i un rodament uniforme en tot l’ample de la banda.

Repassa els petits detalls

Abans d’acudir a la ITV comprova que obrin i tanquin correctament totes les portes i finestretes. Revisa que la matrícula estigui en bon estat i que el clàxon, els retrovisors i els eixugaparabrises funcionin correctament. És molt important també que els cinturons de seguretat estiguin en condicions òptimes així que procura evitar estirades i que s’hi produeixin nusos i enganxades.

Canvia l’oli i el filtre de l’aire

Si compleixes amb els terminis que et marquen els professionals a l’hora de canviar l’oli i el filtre de l’aire, el teu vehicle ho agrairà ja que el propulsor rebrà aire més pur i contribuirà a reduir les emissions de gasos. Endarrerir aquests canvis resultarà perjudicial per al motor del teu cotxe i et generarà problemes i la solució futura serà molt més costosa.

Revisa els llums

En els últims anys la principal causa per no superar la ITV al nostre país, ha estat el mal estat i funcionament dels llums. Comprovar que la il·luminació del teu vehicle és la correcta no et portarà més de cinc minuts. Si no tens qui t’ajudi, aparca el cotxe el més pròxim possible a una paret i així veuràs reflectits els diferents llums en ella. Amb aquest simple repàs molts conductors haguessin evitat haver de repetir la inspecció al seu vehicle.

Comprova el fre de mà

Aparca el teu cotxe en un pendent bastant inclinada. Així podràs comprovar si el fre de mà funciona de forma correcta: si el teu cotxe no es mou és que està perfecte.

Mima la direcció…

Per no fer malbéa direcció del teu vehicle i evitar avaries et recomanem que no giris el volant amb el cotxe aturat o frenat i que mai arribis al límit en realitzar aquests girs amb el volant. Recorda aquests consells fonamentalment quan facis maniobres per aparcar o estacionar. Una altra cosa que has de fer per no fer malbé la direcció és respectar la velocitat en passar sobre guals. Una cosa tan senzilla pot estalviar molts problemes. Per comprovar que la direcció del teu vehicle està bé, condueix en línia recta i corrobora que el cotxe no es vagi cap als costats.

…i la suspensió

A més de poder provocar danys en la direcció, no frenar abans d’un gual (o de qualsevol altre tipus de desnivell pronunciat) passant sobre ell a gaire velocitat també pot causar avaries en la suspensió -amortiguadores, molls i silentblocks-. Sabràs si tens deterioraments en la suspensió perquè normalment si una de les gomes dels tacs silenciadors es trenca, sol provocar sorolls a l’interior del vehicle.

Controla el nivell de líquids

Des del nivell de l’oli al de l’aigua de l’eixugaparabrises passant pel del refrigerant i el del líquid de frens. Aquesta comprovació rutinària pot estalviar molts problemes. I no només a l’hora de passar una ITV, que també, sinó problemes més greus com són el poder provocar un important deteriorament en el teu vehicle o posar en risc la teva seguretat i la dels teus. Per exemple, no canviar l’oli del teu vehicle o circular amb el seu nivell molt baix pot originar que les parts metàl·liques del motor es desgastin molt, que la brutícia s’acumuli més ràpidament en el filtre i acabi per tapar o que es produeixi un augment desmesurat de la temperatura que farà malbé greument el motor. I circular amb el dipòsit del líquid de l’eixugaparabrises buit pot resultar molt perillós si necessites netejar un parabrisa brut que limiti la teva visibilitat, sobretot, quan tens el sol de cara.

No deixis que el dipòsit de combustible arribi a la reserva

Circular amb el dipòsit gairebé buit pot comportar diversos problemes. En el fons del tanc és on es queden més pòsits acumulats, fins i tot del propi combustible, que poden danyar el dipòsit, la bomba del filtre del combustible i els injectors, de manera que circular amb el nivell de gasolina o dièsel molt baix augmenta el risc d’avaries. Un nivell baix de carburant també provoca que la bomba hagi de fer un major esforç per absorbir-lo i pot donar lloc a la formació de bombolles en aquesta bomba impedint una adequada refrigeració de la mateixa. Per tant, procura proveir abans que el dipòsit de combustible arribi al seu nivell més baix i així evitaràs danys futurs.

No et recolzis en la palanca de canvis

És un mal hàbit molt estès que per una banda és un risc -al circular, les dues mans han de romandre al volant- i de l’altra pot provocar folgances en el canvi de marxes que acabin impedint que aquestes marxes entrin bé.

No circulis en punt mort

Un altre hàbit bastant estès és circular en punt mort, sobretot en les baixades o quan s’està arribant a un semàfor, perquè s’ha propagat la falsa creença que fer-ho permet estalviar combustible. Però això no només no és cert -quan el motor no porta una marxa posada necessita injectar combustible de manera constant per no calar-se a raó de 0,5/0,7 litres per hora, mentre que si la marxa si està ficada són les rodes les que mouen el motor perquè aquest i la transmissió estan acoblats, el que no fa necessari injectar carburant perquè el cotxe segueixi en marxa- sinó que a més pot suposar un perill per a la teva seguretat: en circular en punt mort el vehicle pot embalar-se i fer-se difícil de controlar (mentre que amb una marxa posada el fre motor impedeix que s’acceleri en excés) i a més corres el risc d’equivocar-te de marxa en tornar a ficar una velocitat.

No t’arrisquis ni t’impacients

La legislació vigent prohibeix circular amb la ITV caducada pel que no t’has de arriscar a circular amb un vehicle que no l’hagi passat en els terminis estimats, ja que tant la Guàrdia Civil com la Policia Local poden multar-te amb sancions que van dels 200 als 500 euros.

Per acabar, et recomanem que no vagis a passar la ITV amb presses ni aclaparaments. Mentalitza’t amb el fet que una inspecció pot durar més de mitja hora des de que presentes la documentació fins que obtens el resultat final. I sigues previsor: reserva amb antelació la teva cita per telèfon o internet per evitar esperes innecessàries. A PrevenControl pots reservar l’estació, el dia i l’hora a través del telèfon 972 49 29 12 o bé a la nostra web de cita previa.