Elements bàsics del vehicle que hem de tenir controlats per a la nostra seguretat

A partir del proper 20 de maig entraran en vigor els canvis en la normativa de les ITV aprovats pel Consell de Ministres, encaminats a exercir un major control als vehicles que circulen per les nostres carreteres. Si vols assabentar-te de les principals novetats que marcaran les inspeccions tècniques de vehicles realitzades al nostre país, et recomanem que consultis l’article “Coneix els canvis que la reforma de les ITV comporta en el 2018”, publicat recentment en aquest mateix blog.

Segons les últimes dades aportades per AECA-ITV (Associació Espanyola d’Entitats Col·laboradores de l’Administració en les Inspeccions Tècniques de Vehicles), les ITVs eviten cada any 170 víctimes mortals, prop d’ 11.000 ferits i almenys 11.000 accidents de trànsit. S’estima a més que si tots els vehicles que estan obligats a passar la ITV ho fan, es podrien evitar al voltant de 110 morts, 7.000 ferits i uns 7.100 accidents anuals. Aquestes xifres demostren el necessari que és mantenir en bon estat els nostres vehicles realitzant les revisions tècniques obligatòries i el perjudicial que és per a tots no complir amb els requisits legals a l’hora de circular amb vehicles en males condicions per les nostres carreteres. I més tenint en compte l’envelliment del parc automobilístic del nostre territori motivat per la crisi: el 2017 l’edat mitjana dels vehicles implicats en accidents amb víctimes mortals superava els 13 anys.

En aquest context la DGT va iniciar el passat 15 de gener una campanya centrada en realitzar un major control i vigilància de l’estat dels vehicles que circulen per les vies del nostre país, que es mantindrà fins al 21 de juliol. Per tant, a més d’endurir les ITVs, la pròpia DGT ha anunciat que els agents de trànsit duran a terme controls per comprovar el bon funcionament de diverses parts del vehicle (llums, pneumàtics, elements de seguretat…) arribant fins i tot a realitzar inspeccions tècniques “en temps real” a la pròpia carretera. Així ho ha reflectit recentment en unes declaracions Celestino Pérez, membre del Comitè Internacional d’Inspecció Tècnica de Vehicles (CITA): “La DGT realitzarà inspeccions recolzada en una empresa creada a l’efecte en què participaran diverses companyies d’ITV espanyoles. La DGT s’encarregarà de la parada a la carretera del vehicle on es realitzarà una primera inspecció visual. Es podrà sotmetre al vehicle a una inspecció tècnica més minuciosa en carretera utilitzant una unitat mòbil o en una de les estacions d’ITV fixes més properes, en funció de la disponibilitat de mitjans i abast de la inspecció tal com s’estableix en el Reial Decret 563/2017“.

Els elements del vehicle en què es farà un especial èmfasi en aquests controls durant els propers mesos seran:

Targeta ITV

Els agents comprovaran en primer lloc si la ITV amb la qual està circulant el vehicle es troba o no en regla.

Neumàtics

Un dels elements als que més atenció han de prestar els agents de trànsit serà a les rodes. Una cosa lògica si tenim en compte que es calcula que més d’un milió de vehicles del nostre parc automobilístic circulen amb els pneumàtics en mal estat, bé perquè el seu dibuix no compta amb la profunditat reglamentària (almenys 1,6 mil·límetres) o bé per tenir un desgast irregular. Les principals causes que provoquen aquests problemes són l’ús excessiu de les gomes, una incorrecta alineació de les rodes en els eixos, una mala suspensió i circular amb una pressió errònia o diferent en els pneumàtics del vehicle. Des de PrevenControl et recordem que la pressió de les rodes s’ha de mesurar sempre en fred i et recomanem que comprovis sovint possibles fuites d’aire i que mantinguis en bon estat els taps de les gomes ja que són un element fonamental per mantenir l’estanquitat dels pneumàtics i per tant la seva pressió òptima.

Senyalització i enllumenat

Els agents també revisaran amb especial cura el bon funcionament de tots els llums del vehicle. Per evitar problemes per falta de llum o per enlluernaments a altres conductors et recordem que les llums dels vehicles redueixen la seva intensitat amb el pas del temps pel que és convenient substituir cada 40.000 quilòmetres o cada dos anys, i sempre per parelles. Des de la DGT recalquen que els agents de trànsit tenen també la missió d’aconsellar i instruir els usuaris. S’encarregaran de recordar la importància de mantenir netes les òptiques dels fars i els pilots per garantir una bona visibilitat. Als conductors de motocicletes els aclariran que han d’usar els llums durant tot el dia i als ciclistes, que han d’utilitzar sistemes d’enllumenat en condicions de baixa visibilitat així com portar de forma obligatòria peces reflectants quan circulen per vies interurbanes.

Parabrises i plaques de matrícules

Pel que fa als elements de seguretat del vehicle, el parabrisa també s’ha d’inspeccionar amb especial cura, ja que qualsevol petit defecte podria provocar trencaments o esclats. Es comprovarà també el bon estat de les plaques de les matrícules, que han de ser perfectament llegibles. Us recordem que la multa per portar una matrícula en mal estat o que sigui de difícil lectura és de 200 euros i que aquesta pot arribar als 6.000 euros si es comprova que la matrícula ha estat manipulada.

Ara que ja saps l’important que és per a la seguretat de tots el tenir en regla la ITV del teu vehicle, només ens queda recordar-te que estiguis atent a la data en què et toqui fer aquesta revisió, per evitar multes i sancions. És convenient reservar cita prèvia. Per estalviar temps i esperes innecessàries als nostres clients amb turismes, motocicletes i/o ciclomotors a Prevencontrol hem creat un servei de prepagament en línia. El seu nom és ITV&GO i aquí pots consultar les seves característiques.