ITV: novetats per al 2018

La falsedat comesa pel grup Volkswagen a instal·lar en secret un dispositiu electrònic en 11 milions de vehicles dièsel a tot el món, que detectava quan el cotxe era sotmès als controls d’emissions contaminants i falsejava les dades d’òxid de nitrogen (NOx) emesos en els bancs de proves per evitar sancions per superar els límits permesos i aconseguir així l’homologació segons unes normes mediambientals que no complien (l’anomenat dieselgate), ha tingut conseqüències no només per al fabricant alemany, sinó també per a la indústria de l’automòbil en general i com no, per als usuaris, ja que s’enduriran les revisions de vehicles a partir de 2018 a les estacions d’ITV.

Les autoritats europees estan preparant normatives de control cada vegada més fèrries que evitin nous delictes mediambientals entre les automobilístiques. A finals de maig la Comissió Europea ja va aprovar una nova norma que permetrà controlar les emissions de gasos contaminants en condicions reals de conducció i que atorgarà la potestat a la UE per multar els fabricants que incompleixin els requisits mínims, capacitat que fins ara era només d’àmbit nacional.

 

Emissions d’òxid de nitrogen (NOx)

Al territori espanyol s’ha aprovat un enduriment dels controls de gasos contaminants a partir de l’any que ve. De fet, a partir del segon trimestre de 2018 a les ITV es van a introduir nous mesuraments per a les emissions de NOx. Es crearan nous bancs de prova que mesuraran les emissions de gasos de forma més ajustada. En declaracions recollides pel diari El País, Luis Gutiérrez, president d’AECA-ITV (associació que integra totes les empreses que presten el servei d’ITV a Espanya) explica el següent: “El que està en discussió ara són els nivells, és a dir, quin és el límit d’emissions d’un vehicle sense perdre prestacions per la seva antiguitat“. Com no se li pot demanar el mateix pel que fa a emissió de gasos a un vehicle de l’any 2000, per exemple, que a un actual que ja compleixi amb la regulació vigent, s’han de determinar aquests límits i per això estan treballant vint empreses d’ITV a nivell europeu juntament amb el CITA (organisme mundial que agrupa totes les ITV). “Amb les conclusions, es farà una proposta de límits i sancions a la CE“, comenta Gutiérrez. Malgrat que com ja hem comentat, es van a analitzar els NOx en les ITV des 2018 amb els requisits actuals, es preveu que els límits definitius d’emissió de gasos estipulats per la nova regulació no es coneixeran fins al 2019.

Pel que fa a aquests nous controls més estrictes, es tindrà en compte a l’hora d’implantar-a Espanya, no penalitzar els usuaris. Referent a això, argumenta el president d’AECA-ITV: “Cal determinar a més quins equips i tecnologies cal introduir a les estacions de control perquè les proves mantinguin l’essència que han de ser ràpides, senzilles i barates per a l’usuari“.

 

Revisió de les centraletes dels vehicles

També a partir del segon trimestre de l’any vinent, les ITV espanyoles començaran, per primera vegada, a inspeccionar el cervell tecnològic dels vehicles (les centraletes), lloc on amagava Volkswagen fins 2015 el programari que falsejava les dades d’emissions de gasos. “L’objectiu és comprovar el funcionament de sistemes de seguretat que es controlen electrònicament des de la centraleta“, explica Luis Gutiérrez.

Un clar exemple és l’airbag, que és un element d’un sol ús. Fins ara, a les ITVs havíem de fiar-nos dels testimonis lluminosos externs que “poden donar errors, fondre o apagar-se i són fàcilment manipulables“. A partir d’ara, la idea serà connectar un dispositiu al cotxe i a un ordinador perquè, a través d’uns codis, es detectin tot tipus d’errors o manipulacions en aquests sistemes.

L’última i fonamental barrera per a aquests controls són les pròpies automobilístiques. Cal convèncer-les perquè facin públics els codis d’error de les seves centraletes, per tal que les ITV facin els seus mesuraments. “Els fabricants entenen que aquest és el seu knowhow. Qui ho vulgui, ha de pagar“, diu Gutiérrez. No obstant això, la Directiva Europea preveu que les automobilístiques posaran a disposició de les ITV les dades necessàries per fer aquests exàmens, si no gratis, a un preu raonable. Què s’entén per raonable? Això haurà de determinar-cada país. “El Ministeri està treballant en això. De moment, es començarà a treballar fent servir els codis estàndards que existeixen i, quan es desembussi aquest tema, es podrà anar més enllà“, assenyala Gutiérrez. A Alemanya, que ja ho ha implantat, es cobra un euro més per la centraleta.

 

Filtres de partícules

Luis Gutiérrez també destaca que “no es persegueix només la possibilitat que hi hagi un programari maliciós a les centraletes. També es busca, per exemple, a aquells que desactiven o desmunten filtres de partícules o catalitzadors, que són equipaments cars de mantenir però necessaris per al control d’emissions“. Les conseqüències negatives d’aquesta mala praxi ja han estat analitzades en aquest bloc amb anterioritat. Si vols conèixer-les et recomanem que llegeixis l’interessant article “Filtres antipartícules: ¿truc o tracte?“. Aquesta normativa centrada en endurir les revisions d’aquestes parts del vehicle en què solen produir-trucatges i irregularitats, ha vist accelerats seus processos d’aprovació i el Govern calcula que tindrà a punt la Directiva 2014/45 /UE, que introdueix aquests canvis en les ITVs, en l’ordenament jurídic via Reial Decret, aquest mateix estiu.

Des de PrevenControl et recomanem que intentis mantenir el teu vehicle en bones condicions i que evitis caure en la temptació de manipular-lo o trucar-lo. Això t’evitarà problemes a l’hora de passar la ITV. Si has de passar aviat la inspecció tècnica al teu vehicle, et recordem que pots reservar data en els números de telèfon 93 739 91 91 i 972 49 29 12 o mitjançant la nostra web de cita prèvia.