La carrosseria ‘atrapapeatons’, la patent de seguretat passiva de Google

Aquest 2016 el gegant Google ens sorprenia amb una notícia que ja ha aixecat seguidors i detractors, la sol·licitud de patent d’una carrosseria ‘atrapapeatons’.

La proposta consisteix en un revestiment adhesiu que s’aplicaria sobre la carrosseria de qualsevol vehicle, amb la finalitat que el vianant quedi enganxat al cotxe en cas d’atropellament, evitar que surti acomiadat i amb la consegüent reducció del risc de lesions. És clar que de moment no hi ha cap garantia que això funcioni i és tan sols una idea que cal madurar molt.

Segons s’extreu de la sol·licitud de patent, ‘la capa d’adhesiu pot ser un material molt enganxós i operar d’una manera semblant a paper matamosques, o cinta de doble cara adhesiva.’.

googleatrapapeatones2

En els últims anys grans empreses relacionades amb el món automobilístic ja han treballat en temes de seguretat passiva per a la protecció dels vianants. És el cas de l’empresa Bosch que va crear un nou sistema de protecció electrònic. El sistema, que s’integra en el morro del vehicle, consta de sensors i d’una unitat de control, que activa actuadors per a, per exemple, aixecar el capó del motor en una fracció de segon. Això permet que el vianant impacti contra una zona d’absorció més eficaç, el que minimitza el risc de lesions.

En velocitats de nucli urbà també són útils els capós d’absorció d’energia o actius que redueixen l’impacte elevant lleugerament el capó per esmorteir el cop. O bé, l’activació d’un coixí de seguretat situat sota el capó, que s’activaria en el cas d’impacte aixecant lleument el capó per absorbir l’energia de l’impacte, com ja incorpora per exemple el Volvo V40.

El que està clar és que cada vegada més la indústria del motor aposta per vehicles més autònoms i intel·ligents fins que la tecnologia arribi al punt que els vehicles puguin “evitar tots els accidents.”.

Així doncs Google no és la primera empresa a pensar i desenvolupar noves formes de seguretat passiva i de protecció als vianants. El brainstorming segueix obert i és important que n´hi hagi per provocar el debat. Un bon camí per avançar en la seguretat viària.