Els vehicles evolucionen i les ITV ho fan amb ells. Per això al blog ens preguntem què hi ha de cert en els notícies que afirmen que el 2022 ha comportat aquestes dues novetats en la inspecció: el control aleatori de sorolls en els cotxes i l'obligació de disposar de vuit mesures de seguretat en el sistema ADAS (ajudes a la conducció) als vehicles. Ja s’estan aplicant, tal com s’ha publicat en diversos mitjans?  

Al blog de PrevenControl us informem de les novetats de les ITV. Ja sigui per desmentir informacions falses o per explicar quins canvis hi haurà. Aquest mes ens fixem en si és veritat que ja es fan controls aleatoris de soroll dels tubs d’escapament dels cotxes. Fins ara només era obligatori en les motocicletes i ciclomotors, però el pla és aplicar-ho també als cotxes, si bé primer de forma aleatòria en aquells casos en què hi hagi sospita d’alteracions. La directiva 2014/45/UE de la Comissió Europea indica que s’haurà d’aplicar en un futur molt pròxim, però a hores d’ara encara no té data. És cert que es miraran els tubs d’escapament esportius o alterats, però falta determinar com es farà i què es mirarà exactament. Per tant és fals que ja s’estigui aplicant, malgrat s’hagi publicat a moltes webs i mitjans de comunicació.

La segona novetat afecta el sistema ADAS. Fa uns mesos us vam parlar de seguretat i de com des del passat 1 de gener les noves homologacions de vehicles a la Unió Europea han de dur integrades vuit elements del sistema d'ajuda al conductor. Des de 2020 el Reglament 2019/621 obliga els fabricants de vehicles a facilitar les dades tècniques a les ITV de cara fer la inspecció, però la realitat és que no tots ho fan. Ara mateix només es pot accedir als sistemes de control d’emissions i encara falta molta informació, ja que cada sistema ADA inclourà la seva pròpia reglamentació, amb les dates i les categories de vehicles en què s’aplicaran. A efectes pràctics, les ITV ho revisaran segur a partir del 2026, quan els vehicles del 2022 afrontin la primera inspecció i les estacions ja tinguin accés a totes les dades, així com els lectors OBD actualitzats.

Els elements d'ajuda al conductor ADAS obligatoris des de gener són el sistema de frenada d'emergència, l'assistent de velocitat, l'assistent de carril, l'alcoholímetre antiarrencada, l'avís de somnolència o fatiga, l'avís del cinturó del seient del darrere, la càmera posterior i la caixa negra. Els models de gamma alta van començar a integrar les ajudes a la conducció fa deu anys i els de gamma mitjana, en fa set, però les 8 novetats en seguretat obligatòries han entrat en vigor al 2022. Segons alguns estudis podrien evitar el 40% dels accidents, el 37% de les lesions i el 29% dels morts. Per això des del Parlament Europeu es dona la xifra de reduir al vell continent la xifra de morts en 25.000 i de ferits en 140.000 en un període de 18 anys. En el tot plegat les ITV hi tenen un paper clau, així que per dur-la al dia recorda que pots demanar hora a qualsevol de les estacions PrevenControl per telèfon o a través del nostre web.