Quines parts del teu cotxe és recomanable que revisis periòdicament?

Un dels principals propòsits de PrevenControl és superar-nos dia a dia per aconseguir la major satisfacció dels nostres clients quan acudeixen a la nostra xarxa d’estacions a realitzar la itv als seus vehicles. Experts en fer revisions, si en alguna cosa podem assessorar és sobre quines parts del teu cotxe has inspeccionar habitualment, com fer-ho i com saber si estan danyades o en bon estat.

Segons la DGT (Direcció General de Trànsit) gairebé la meitat dels vehicles que circulen habitualment a Espanya tenen una antiguitat de 10 anys o més. Això ens converteix en el segon país d’Europa amb el parc automobilístic més envellit, només per darrere de Grècia. Per això, que revisis periòdicament el teu cotxe és un aspecte crucial per reduir al mínim el risc d’avaries i accidents. Has de tenir en compte que això ho hauràs de fer sempre que vagis a fer un viatge llarg.

A continuació t’explicarem quins són els set elements fonamentals que hauràs de comprovar abans de realitzar un trajecte de llarga distància amb el teu cotxe. D’ells, els tres que hauràs de revisar amb més atenció són els que conformen l’anomenat “triangle de seguretat”: amortidors, pneumàtics i frens.

 

Amortidors

amortiguadores

La degradació dels amortidors i de les suspensions produeix una disminució de l’estabilitat del vehicle (sobretot, en frenar i en les corbes), el que pot ocasionar un accident greu. També provoca desgastos irregulars en els pneumàtics. Hi ha certs indicis que denoten que els elements de la suspensió d’un cotxe estan en mal estat. Pots fer aquesta senzilla comprovació: recolza tot el pes del teu cos sobre la carrosseria del capó i aixeca’t de cop. Si el cotxe únicament puja, els amortidors estan, gairebé amb total seguretat, en bon estat. Per contra, si el cotxe puja i rebota cap avall, el més probable és que els amortidors estiguin ja molt deteriorats. Altres indicadors del mal estat dels amortidors són: que el cotxe oscil·li amunt i avall en marxa o cada vegada que hi ha un sot, o que faci estranys en agafar un revolt. Si succeeix això, ves pensant en portar-lo al taller perquè significa que els seus amortidors estan a les últimes.

 

Neumàtics

neumaticos

Són l’únic punt de contacte del vehicle amb la calçada i, per tant, son essencials per aconseguir un alt nivell d’adherència, capacitat de frenada, prestacions i seguretat. En aquest mateix blog, ja els hi hem dedicat un interessant article: “Caduquen els pneumàtics?“, que et recomanem que llegeixis perquè sàpigues quins són els indicis que denoten el seu mal estat i quan és convenient que els revisis i/o els canviïs. Abans de l’inici d’un viatge és convenient que comprovis si estan desgastats i si tenen algun cop o tall. És molt important també que verifiquis si la seva pressió és la correcta, tenint en compte que si has de portar més càrrega de l’habitual, aquests hauran de tenir a la vegada, una major pressió. I recorda, no t’oblidis de revisar també la roda de recanvi i de portar al maleter un gat i una clau per afluixar les femelles, per si pateixes una punxada.

 

Frensfrenos

Aquests són alguns indicadors que t’ajudaran a saber si els frens del teu cotxe no estan en òptimes condicions:

  • Si el tacte del pedal és excessivament esponjós quan el trepitges, pot existir aire al circuit del líquid dels frens.
  • Si només fent força sobre el pedal, aquest va ràpidament fins al fons, podem estar parlant d’una fuita de líquid.
  • Si notes que malgrat trepitjar molt el pedal, el cotxe cada vegada triga més a frenar, gairebé amb total seguretat es tracta d’un desgast de les pastilles.
  • De manera visual, uns discs de fre oxidats són un mal presagi, així com la presència d’una vora afilada en la superfície de contacte amb la pastilla, que ens suggerirà un desgast excessiu del disc.

 

Nivells

niveles

Abans de sortir de viatge hauràs de comprovar els nivells de l’oli, del líquid de la refrigeració i del netejavidres.

  • Oli: la comprovació del nivell es fa amb la vareta indicadora. Si cal afegir oli, ho has de fer amb el motor en fred. El nivell no ha d’estar per sota del mínim però, si cal afegir oli, mai has d’arribar tampoc al nivell màxim.
  • Líquid de la refrigeració: és el que estabilitza la temperatura del motor pel que la seva funció és molt important. Has de comprovar el seu nivell amb el motor fred. Ha d’estar entre el mínim i el màxim i mai s’ha de omplir del tot. No està de més que en viatges llargs, portis una ampolla de líquid refrigerant al maleter.
  • Líquid del netejavidres: abans d’un viatge convé que recordis omplir amb aigua (amb una mica de sabó, si ho desitjes) el dipòsit del líquid del netejavidres. Conduir amb el vidre del davant net pot evitar accidents per mala visibilitat.

 

Llums

luces

Revisa el correcte funcionament de tots els llums (també dels antiboira) i comprova que estiguin ben regulats, recordant que quant més pes porti el cotxe més alts han d’estar els llums.

 

Filtre de l’aire

filtro de aire

Un filtre en bones condicions garanteix que l’aire que arriba al motor no contingui partícules abrasives. Això és més important del que sembla, ja que un filtre brut provoca que el consum de combustible augmenti notablement i, en un viatge llarg, la diferència pot ser més gran que el preu d’un filtre nou.

 

Aire condicionat

aire

És especialment important que revisis que funciona bé abans de fer un viatge llarg, sobretot en èpoques amb temperatures altes com l’estiu; ja que conduir amb calor és molt perillós perquè genera somnolència. Si a l’encendre’l notes que l’habitacle no es refreda (o escalfa) tot el ràpid que hauria de fer-ho o perceps una olor desagradable, això és degut al fet que el líquid del circuit interior s’ha deteriorat. En aquest cas, et recomanem que ho canviïs immediatament.

 

Periodicitat de les revisions

Fins ara t’hem explicat quines són les parts del teu cotxe que hauràs de revisar abans de fer un viatge llarg, però has de saber que a més d’en aquestes circumstàncies, és igual d’important que examinis les diferents parts del vehicle tenint en compte les següents periodicitats:

  • Amortidors: hauràs de revisar-los cada 30.000 quilòmetres i el normal és que hagis de canviar-los als 50.000-60.000 quilòmetres. 
  • Pneumàtics: s’han de canviar quan l’altura del dibuix estigui a 1,6 mm o per sota. És recomanable que revisis la seva pressió almenys un cop al mes.
  • Frens: els experts aconsellen reemplaçar el líquid de frens cada dos anys. 
  • Nivells: si utilitzes diàriament teu vehicle i recorres distàncies llargues, el nivell de l’oli i del líquid refrigerant convé que el revisis cada 10-15 dies. Depenent de la marca i el model, els fabricants recomanen diferents periodicitats en que s’ha de fer el canvi d’oli, però el normal és que sigui substituït entre els 5.000 i els 15.000 quilòmetres. Convé que sempre tinguis present les dates del canvi d’oli del teu vehicle anotant-les en el seu llibre de manteniment. Els nivells del líquid refrigerant i de l’aigua del netejavidres també convé que els revisis periòdicament, cada 2-3 mesos.
  • Llums: hauràs de comprovar que funcionen tots correctament almenys un cop al mes. Et recordem que ja no és obligatori portar llums de recanvi al cotxe a causa de la dificultat del seu muntatge i fins i tot als riscos elèctrics que pot suposar el seu canvi en certs vehicles.
  • Filtre de l’aire: és convenient que revisis el seu estat com a mínim un cop l’any. Que hagis de canviar-lo abans o després, dependrà molt del tipus de vies per les quals transites habitualment amb el teu cotxe: no és el mateix circular per carreteres ben asfaltades que per camins de terra en els que la pols és més gran.
  • Aire condicionat: és una cosa que es fa servir habitualment pel que et serà fàcil detectar qualsevol anomalia en el seu funcionament. Perquè la vida de l’aire condicionat del teu cotxe sigui el més llarga possible, et recomanem que:
    • En dies molt calorosos, abans de connectar l’aire condicionat baixis les finestretes del cotxe perquè la temperatura de l’habitacle no sigui tan elevada: normalment aquesta sol ser molt superior a la de l’exterior i, si connectes l’aire només pujar, faràs que treballi al màxim rendiment i es deteriori més.
    • Mantingues la temperatura del cotxe entre els 22º i els 23º. Si poses l’aire condicionat a una temperatura inferior durant un llarg període de temps, faràs que el consum de combustible s’incrementi fins a un 20%.
    • A l’hivern, convé que encenguis de tant en tant l’aire condicionat per evitar futurs problemes propis de la manca d’ús, com ara obstruccions i aparició de fongs i bacteris en el circuit interior.

 

Bonus track

chalecoA més de revisar periòdicament que tots els elements del teu cotxe estiguin en perfecte estat, no t’oblidis de portar sempre l’armilla reflectant obligatòria (a la guantera o en un lloc accessible des del lloc del conductor) i els dos triangles d’avaria homologats.