Tres coses que has de saber abans de passar una itv

Els tècnics de les nostres vuit estacions (pots consultar la seva ubicació en aquest mapa de la nostra xarxa) d’ITV, saben per experiència que les tres instruccions que més els costa dur a terme als nostres clients en una revisió són: obrir el capó, encendre el llum o llums antiboira i posar en funcionament l’eixugaparabrises amb aigua dels seus vehicles. És lògic, ja que aquestes tres coses no les fem servir tan habitualment com altres que sí fem servir sempre que conduïm el nostre cotxe: la marxa enrere, els llums d’emergència, les curtes, els intermitents, els retrovisors, etc; i per tant, no tenim l’hàbit adquirit per realitzar-les. Això fa que sigui normal trobar-nos tots els dies amb clients que es tornen bojos buscant el botonet de la llum antiboira per tot el quadre de comandament, que es deslloriguen el coll intentant trobar la palanca que obre el capó pels llocs més recòndits i que activen els netejavidres davant i al darrera passant per totes les velocitats però sense aconseguir que surti ni una sola gota d’aigua. Si no vols passar per aquestes situacions, segueix llegint atentament.

Obertura del capó

palanca-capo

Hi ha moltes marques i models de turismes, però generalment, per obrir el capó, en la majoria cal accionar una palanca situada al costat de la porta del conductor. Normalment és a la part baixa, a l’altura dels pedals i gairebé sempre a la banda esquerra. El normal és que per obrir el capó hagis de tirar d’aquesta palanca cap a tu (com pots veure en la imatge superior).

palanca-capo-2

En models més moderns aquesta palanca ha començat a substituir-se per accionadors més petits que solen estar col·locats a l’esquerra o dreta del volant, sempre en la part baixa del quadre de comandament. Aquests tenen l’avantatge que, com pots veure a la imatge superior, solen tenir un petit dibuix d’un cotxe amb el capó obert, que t’ajudarà a localitzar-los. Igual que en el cas de la palanca, has d’estirar l’accionador cap a tu per obrir el capó.

 

Encesa del llum antiboira

anti-niebla

És un llum que normalment no fem servir, ja que les boires només solen aparèixer a l’hivern i en zones geogràfiques bastant puntuals. Per això, molts conductors no estan habituats a posar-lo i desconeixen quin és el botó per encendre’l i fins i tot la icona que l’identifica. Aquesta icona és la que es troba situada en la imatge superior a l’esquerra de la posició O. El més proper al O correspon als llums antiboira davanters i el que està just a sota d’aquest, als llums antiboira del darrere. En la majoria de vehicles els botons per encendre’ls es troben al costat dels altres botons que posen en funcionament la resta de llums (posició i curtes). Habitualment es troben dins d’un cercle com el de la fotografia superior i per activar-les cal tirar de la palanca central cap a fora i després girar-la fins a la posició dels llums antiboira. Sabràs que els has encès correctament quan la icona de la imatge inferior aparegui il·luminada al tauler de control del teu cotxe.

luz-antiniebla
En models més moderns, els botons dels llums antiboira apareixen separats dels altres botons que posen en funcionament la resta de llums, però sempre prop d’aquests. Estan identificats amb les icones que ja hem vist i n’hi haurà prou que els premis per activar els llums.

 

Posada en funcionament del netejaparabrises amb aigua

limpia
Els cotxes més antics només tenien eixugaparabrises davanters, però el més habitual a dia d’avui, és que qualsevol marca i model de turisme, posseeixi tant aquests com els del darrere. La gran majoria de vehicles posseeixen la palanca per posar-los en marxa a la dreta del volant (imatge superior) i solen tenir totes un funcionament semblant. Girant la part externa cap a dins activaràs els eixugaparabrises del darrere. Movent la palanca cap avall aniràs augmentant la velocitat del moviment dels netejavidres (com més baixis més ràpid es mouran). I perquè surti aigua, el que has de fer és moure la palanca cap a tu (és el mateix moviment que fas amb la palanca de llums per posar ràfegues de llums llargues). Cada vegada que toquis la palanca cap a tu sortirà un raig d’aigua. Així de fàcil.

limpia-2

 

Conèixer aquestes coses sobre el teu cotxe et vindrà molt bé, però en realitat no és tan important que sàpigues o no obrir el capó o posar o no els llums antiboira quan vagis a passar la ITV. Els professionals de la nostra xarxa d’estacions hi són per ajudar-te i no per examinar-te (a tu no, al teu vehicle sí). I si no saps fer qualsevol de les seves instruccions (accionar els eixugaparabrises, posar els llums de posició…) només has de comentar-ho i ells mateixos ho duran a terme. És més, si prefereixes que siguin ells els que moguin el vehicle al llarg de la línia d’inspecció, també ho faran amb molt de gust. Per tant, conèixer aquestes tres coses (i moltes altres) sobre el funcionament del teu vehicle et seran d’ajuda per a alguna cosa molt més important que per saber o no complir les instruccions d’un tècnic en una ITV: per garantir la teva seguretat quan circulis i per prevenir accidents. Perquè si conduint per una carretera, entres en un banc de boira i no saps posar els llums antiboira, aquí és on veritablement tindries un problema. Igual que si se t’escalfa el motor i no saps com obrir el capó. O si se t’omple de fang el vidre del davant i no saps tirar aigua per netejar-lo. Per això, des de PrevenControl et recomanem que et familiaritzis amb totes les parts i comandaments del teu vehicle, fins i tot amb aquells que creus que no utilitzaràs mai. La teva seguretat i la de la teva família poden dependre d’això.