Aprèn com avançar a ciclistes: posar fre a l’alt nombre de morts està a les nostres mans

Parlar de xifres i estadístiques no sol suscitar molt interès en el lector, però quan darrere de cada número s’amaga una víctima, tots hauríem de prestar més atenció. Des de PrevenControl pensem que cal que coneguis les dades que a continuació exposarem, perquè entre tots prenguem més consciència del gran drama que estan vivint els ciclistes a les carreteres.

En l’última dècada més de 400 persones han mort al nostre país mentre circulaven en bicicleta segons dades de la DGT. El nombre d’accidents s’ha duplicat en les vies interurbanes en els últims set anys. Al 2016, segons les estadístiques definitives de Trànsit, van morir 33 persones i en el primer semestre de 2017 ja es comptabilitzen 21 morts més. De fet, aquest any, rara ha estat la setmana en què no s’hagi produït cap atropellament amb víctimes ciclistes.

Tots recordareu el terrible accident d’Oliva (València) al maig en el qual una automobilista que va donar positiu en alcohol i drogues, va atropellar a sis ciclistes dels quals tres van morir. Al juny, un altre conductor drogat va atropellar un ciclista provocant-li la mort també a Oliva. Al març, un altre ciclista va morir a Melilla després de ser atropellat per un vehicle que va abandonar el lloc de l’accident. A l’abril més atropellaments amb víctimes ciclistes a les Gabias (Granada) i a la carretera de Sant Josep a Sant Antoni. Al gener, al febrer… En fi, xifres esgarrifoses que van portar al juny al director general de Trànsit, Gregorio Serrano, a realitzar aquestes declaracions al Congrés dels Diputats: “És insuportable el nombre de ciclistes que cada cap de setmana mor en les nostres carreteres” i milers de ciclistes a manifestar-se en diferents ciutats per exigir una llei més dura que castigui els atropellaments.

Per intentar canviar aquesta situació, conscienciant i sensibilitzant la societat de la importància que té respectar les normes de seguretat a la carretera, la DGT i el Ministeri de l’Interior van llançar també aquest any la campanya “58 Almas Ciclistas”, que recull en vídeo els testimonis de familiars i amics de diverses víctimes que van perdre la vida mentre pedalejaven. Saber com hem d’actuar quan ens trobem amb ciclistes mentre circulem amb els seus vehicles pot evitar que es repeteixin moltes d’aquestes tragèdies. Posem tots una mica de la nostra part per aconseguir un molt: salvar vides.

 

Normes d’avançament

  • Segons les normes de circulació, la distància que hi ha d’haver entre el ciclista i el vehicle que l’avançarà serà d’un mínim de 1,5 metres. Has de mantenir aquesta distància fins i tot si per això has de trepitjar una línia contínua. Si no compleixes aquesta norma i no redueixes la velocitat, es pot produir l’anomenat “efecte embornal”, que provoca la pèrdua del control de la bicicleta, especialment quan el que adelanta és un vehicle pesat.
  • La maniobra d’avançament a ciclistes a la pràctica és més complexa del que sembla perquè cal ocupar gran part o fins i tot la totalitat del carril esquerre de la calçada. Per tant, pren-te el teu temps i comprova sempre que no vingui ningú de cara.
  • Si vas a avançar a un ciclista i de front s’aproxima un altre, no podràs avançar si no és possible mantenir la separació lateral mínima de 1,5 metres amb tots dos. El Reglament General de Circulació (RGC) així ho estableix en el seu article 85: “queda prohibit avançar posant en perill o entorpint a ciclistes que circulin en sentit contrari“.
  • Els ciclistes tenen prioritat de pas respecte als vehicles de motor quan circulen per un carril bici, pas per a ciclistes o voral degudament senyalitzats. Respecta aquestes normes recollides en l’Article 64 del Reglament General de Circulació.
  • Encara que tinguis prioritat de pas, mai hauràs d’accedir amb el teu vehicle a una intersecció o pas per a vianants o per a ciclistes, si la situació de la circulació és tal que, previsiblement, puguis quedar aturat de manera que impedeixis o obstrueixis la circulació transversal. Pel que fa a la preferència de pas d’un ciclista sobre un vehicle de motor en un pas de zebra, aquest només tindria prioritat en el cas que circulés per un carril bici. Si no és així, el ciclista ni tan sols podria creuar-se transversalment per girar, creuar o canviar de sentit, llevat que es baixés de la bicicleta i la portés a peu, en aquest cas sí gaudiria de prioritat perquè deixaria de ser un ciclista per convertir-se en un vianant.

 

 

Normes per a ciclistes

  • Per evitar accidents, els ciclistes també han de posar de la seva part i respectar les normes de circulació. Si muntes en bici, conèixer aquestes normes, els elements de seguretat que has d’utilitzar, com mantenir en bon estat la teva bicicleta, etc., és fonamental. Per això, des de PrevenControl et recomanem que consultis l’excel·lent “Guía para usuarios de la bicicleta” que la DGT ha publicat amb la finalitat de, a través d’útils consells i explicacions, fer que els ciclistes gaudeixin d’una major seguretat i a la vegada, es conscienciïn també de les seves responsabilitats.
  • És important que t’informis de les normes específiques de circulació de cada localitat, ja que hi ha ajuntaments que han aprovat ordenances que difereixen del que estableix la Llei de trànsit, com per exemple, permetre la circulació de bicicletes per la vorera.
  • No oblidis que les bicicletes són vehicles i per tant els que les utilitzem hem de respectar les normes de trànsit de la mateixa manera que ho fan els usuaris de vehicles de motor: no circular superant les taxes d’alcoholèmia establertes, parlant pel mòbil, portant auriculars …
  • L’article 54 del Reglament General de Circulació permet la circulació en grup de ciclistes, però anar en grup no vol dir anar en gran grup: els conductors de bicicletes poden, com a molt, circular en posició paral·lela, en columna de dos i sempre vorejant tot el possible cap a l’extrem dret de la via i col·locant-se en filera en trams sense visibilitat. Els ciclistes circularan sempre per la vorera de la dreta, si fos transitable, o utilitzant la part imprescindible de la calçada si aquesta no ho fos. En autovies només podran utilitzar el voral, sense envair la calçada en cap cas.
  • En descensos perllongats amb corbes, per raons de seguretat, els ciclistes poden abandonar el voral i circular per la part dreta de la calçada que necessitin.
  • Has de portar encesos els llums, com els usuaris de vehicles de motor, en les circumstàncies que així ho exigeixin: de nit, en condicions de baixa o nul·la visibilitat, en túnels, etc. Els llums de la bicicleta han de ser: blanca la davantera i vermella la del darrere. A més, si circules en vies interurbanes, també hauràs de portar alguna peça de vestir amb elements reflectants.
  • Els ciclistes menors de 16 anys estan obligats a portar casc en qualsevol circumstància. Per als adults, l’ús del casc és obligatori en cas de circular per vies interurbanes.