La primavera ha comportat el retorn de la pluja i cal vigilar quan condueixes. L’aquaplaning o hidroplanatge és el fenomen que es produeix quan la presència d’aigua a la carretera fa que el vehicle perdi completament l’adherència o tracció. Els pneumàtics, que es revisen sempre a les inspeccions ITV, no poden aleshores drenar tot el líquid i ens trobem amb una situació molt perillosa. Què hem de fer si ens passa?

El concepte de l’aquaplaning va aparèixer l’any 1960 de la mà d’una de les ments pensants de Dunlop, Tom Frech. Quan plou augmenta el risc d’accidents i l’aquaplaning n’és un dels motius. Per això, primer explicarem què has de fer si t'hi trobes. La reacció natural pot ser voler clavar frens o moure el volant, però cal fer tot el contrari: agafa el volant amb fermesa, no premis cap pedal i prepara't per quan el vehicle recuperi l'adherència. En cas contrari et pots trobar que en tornar a tenir tracció les rodes et dirigeixen en la direcció equivocada, amb risc evident d'accident.

El millor sempre és la prevenció, així que t'oferim 3 consells:

1- Revisa periòdicament l'estat dels pneumàtics. El gruix del dibuix sempre ha de superar els 1,6 mil·límetres per seguretat. Una moneda d'euro és un bon recurs per mesurar-ho. Els pneumàtics són una peça clau en la conducció i per això es revisen a la inspecció ITV. També faràs bé de controlar-ne la pressió, ja que si n’hi ha massa o massa poca també pot influir en les opcions de patir un aquaplaning.

2- Modera la velocitat si plou. El dibuix del pneumàtic drena l'aigua, però quant més corris més li costarà. Tal com indica la DGT, a 60 km/h i amb terra humit es perd un 20% d'adherència, però amb pluja constant la xifra puja al 50%. Si decidim malgrat tot prémer l'accelerador i arribar a 100 km/h podem arribar a perdre entre el 60 i el 90% de tracció. 

3- Selecciona bé la ruta. Les carreteres irregulars o en mal estat afavoreixen l'aparició de grans bassals d'aigua. I en funció del trànsit que suportin poden afavorir la presència de taques d'oli o de combustible, que afectaran l'adherència dels vehicles a la carretera quan plou. 

Així, recorda que si malgrat la prevenció et topes amb un aquaplaning no t'has de posar nerviós, sinó agafar el volar amb fermesa, mantenir la direcció i no prémer ni el fre ni l'accelerador fins notar que tornes a tenir tracció a les rodes. Els pneumàtics hi tenen un rol clau i s'han d’anar revisant cada cert temps i substituir-los quan el dibuix faci menys d'1,6 mil·límetres. A la ITV comprovaran en quin estat es troben per decidir si superes o no la inspecció. Recorda que si ha arribat la data en què el teu vehicle ha de passar la ITV pots posar-te en contacte amb qualsevol de les estacions PrevenControl per telèfon o a través del nostre web