Consells per evitar una segona ITV innecessària

No hi ha res més empipador que no superar una revisió de la ITV per un defecte que hauríem pogut detectar nosaltres mateixos. Hi ha moltes deficiències en els nostres vehicles que ens podríem estalviar si ens hi haguéssim fixat abans d’anar a l’estació d’ITV, sense necessitat d’anar al mecànic, i les haguéssim reparat. Perquè si ens les detecten a la revisió, les haurem de reparar igualment, i haurem de tornar a l’estació.

Repassem les deficiències més habituals que podem detectar a simple vista:

Llums

  • Si fem com els inspectors de la ITV i ens posem primer davant del cotxe, i després darrere, i algú altre va posant les llums, les llargues, les de posició, les de boira, les de frenada, els intermitents i els warnings, podrem comprovar si tenim alguna bombeta fosa. Sembla de sentit comú, però molt sovint no som conscients que tenim un llum de fre del darrere que no funciona si ningú ens ho ha dit. En funció del cotxe, canviar la bombeta fosa ho podem fer nosaltres mateixos consultant el manual.

Netejaparabrises

  • Els netejaparabrises amb el pas del temps i l’ús es van fent malbé. Cada cop netegen menys fins al punt que poden arribar a embrutar més que no pas netejar, o simplement no eixuguen prou bé l’aigua. Però com que el desgast és progressiu, és fàcil no adonar-se’n. I no es tracta d’una qüestió d’estètica, un parabrisa brut, o no ben eixugat, és un perill per a la seguretat perquè limita la visibilitat. Abans d’anar a l’ITV, si ens fixem bé i veiem que no netegen prou bé, en podem anar a comprar uns nous i canviar-los nosaltres mateixos.

Retrovisors

  • Una esquerda en un dels retrovisors no impedeix que es pugui veure què passa darrere nostre, és una limitació en la visibilitat. Per aquest motiu un mirall trencat, total o parcialment, és una deficiència a la ITV. En aquest cas, també els podem comprar i canviar nosaltres sense necessitat d’un mecànic, si només es tracta de canviar el vidre, però requereix una mica de coneixements per a no trencar-lo.

Pneumàtics.

  • És evident que els neumàtics no duren tota la vida útil del cotxe, encara que molta gent s’ho pensi. El motiu més habitual de necessitat de canvi d’uns neumàtics és el desgast. Quan el dibuix de les rodes –el que els permet l’adherència, sobretot amb l’asfalt mullat– comença a desaparèixer, és el moment de canviar-les: els pneumàtics incorporen uns indicadors de desgast d’1,6 mm (com es veu a la foto), que quan el dibuix arriba a la seva altura vol dir que és el moment de substituir-los. Si ens hi fixem, aquest desgast el podem detectar nosaltres mateixos, però si no n’estem segurs, el millor és consultar-ho amb el mecànic.

Si malgrat aquestes precaucions mínimes, no superem la ITV (és qualificada de ‘desfavorable’) i hem de tornar a passar-la, tindrem un temps limitat per reparar els defectes detectats i tornar a demanar cita a la ITV. Cal recordar que només es pot circular per anar de l’estació d’ITV al taller, per la resta, el cotxe no es pot fer servir fins que no tingui la ITV favorable. Si escollim la mateixa estació o qualsevol altre de les de Prevencontrol, la segona revisió serà gratuïta només durant els 15 dies posteriors, i només una vegada. Si decidim passar-la en una estació d’un altre operador, s’ha de pagar el 60% del preu.