Corda’t el cinturó!

El cinturó de seguretat salva vides, però les xifres mostren que en l’últim any encara el 26% dels morts per accident no el portaven cordat. La dada suposa un augment del 4% respecte l’any anterior i per això s’enduriran les sancions a qui decideixi no dur-lo lligat quan condueix o quan va d’acompanyant a l’interior d’un vehicle. És un factor clau en la seguretat i per això a les ITV controlem que sempre estigui en perfecte estat, que no s’encalli, no mostri cap estrip ni res que afecti el funcionament del sistema retràctil o dels ancoratges.

La xifra de morts en carretera baixa any rere any, però encara hi ha massa casos de gent que va sense el cinturó cordat. La xifra ha pujat en el darrer any del 22 al 26% i fins i tot es va enfilar fins al 36% durant l’estat d’alarma, mentre que el perfil més habitual acostuma a ser un home d’entre 15 i 44 anys. Per tot plegat, el govern espanyol preveu incloure ben aviat un augment del càstig per no dur-lo lligat, augmentant l’import de la sanció econòmica i pujant de 3 a 4 la pèrdua de punts del carnet.

L’obligatorietat de cordar-se el cinturó dins del cotxe està vigent a tota Europa des del 2004 i els fabricants de cotxe s’hi han adaptat. Així, els vehicles fabricats a partir de 2014 han de tenir un avís al quadre de llums per alertar el conductor si no el porta lligat i des del passat mes de setembre la senyal ha d’incloure a tots els passatgers en turismes i furgonetes, així com les places davanteres en autobusos i camions. Cal recordar que el percentatge de morts entre els que no duien el cinturó als seients del darrere és fins i tot més elevat, arribant al 32%. El perill no només és per qui no va lligat, sinó també per a la resta perquè en cas de xoc un cos surt disparat amb una força sovint letal. Per exemple, en una col·lisió a 80 km/h una persona surt projectada endavant amb una força equivalent al d’una bola de 1200 quilos impactant a 10 km/h.

La combinació de cinturó i airbag pot reduir el risc de mort en accident en un 60%, segons un estudi de l’Organització Mundial de la Salut. Per això quan passis la inspecció ITV veuràs com revisem que tots els cinturons funcionin de forma correcta, que no hi hagi res espatllat ni cap element extern com les pinces o els nusos que algunes persones fan servir i que poden alterar el bon ajustament al cos. En cas d’accident, incrementen les probabilitats de lesions. Si necessites hora per a la revisió del teu vehicle recorda que pots demanar cita en qualsevol de les estacions de PrevenControl a través del telèfon o del nostre web