Les famílies amb fills cada cop necessiten cotxes més grans. Per aquest motiu totes les marques van apostar fort pels turismes monovolum, però cada vegada és més habitual veure furgonetes, que abans només es feien servir per treballar per transportar material, en mans de pares i mares amb cadiretes i els cotxets plegats al maleter. El problema pot ser que el vehicle estigui qualificat de furgoneta, és a dir, vehicle laboral, i no com a turisme, ja que llavors la periodicitat per passar les revisions obligatòries de la ITV no són les mateixes. Per tant, ens hem de fixar en la qualificació del cotxe –està a la fitxa tècnica de la documentació– perquè no ens trobem amb l’ITV caducada i no ens n’hàgim adonat.
Però a més cal tenir en compte el canvi en el reglament que va entrar en vigor el 20 de maig de 2018. Fins aquesta data, els vehicles havien de passar la ITV en funció del seu ús i no de la seva qualificació. És a dir, els vehicles de lloguer sense conductor eren considerats vehicles laborals perquè se’n feia un ús més intens que els cotxes particulars, i havien de passar la ITV amb més freqüència, com les furgonetes. A partir del maig de 2018 ja no és així, amb l’excepció dels taxis i VTC –vehicles de transport amb conductor– com UBER i Cabify, que continuen passant la ITV com les furgonetes d’ús laboral.
El canvi de reglament també ha afectat a l’inrevés alguns vehicles. Per exemple, les furgonetes adaptades com a habitatges –tipus Camper– o les autocaravanes, fins al maig de l’any passat havien de passar la ITV com a turismes perquè el seu ús era particular i no professional. A partir d’aquesta data, però, l’han de passar com a furgonetes, per tant, molt més sovint.
Què passa, per tant, si havíem comprat un vehicle d’aquests uns mesos abans del 20 maig de 2018? Per exemple, hem comprat un turisme per llogar-lo i està matriculat el 10 de gener de 2018. A la fitxa tècnica constarà que la primera ITV l’ha de passar el 10 de gener de 2020, però amb el canvi de normativa ja no és així. Això vol dir que haurem d’anar a Trànsit a demanar que ens canviïn la data de la fitxa tècnica i que posi que la primera revisió li toca el 10 de gener de 2022. I en el cas d’una autocaravana, el mateix però comptant que haurà de passar la primera revisió dos anys abans del que teníem pensat.
Fem un repàs a les dates de quan toca fer la Inspecció Tècnica de Vehicles en funció del tipus de vehicle:
Turismes | Primera ITV | Als 4 anys (*) |
Dels 4 als 10 anys | Cada dos anys | |
A partir dels 10 anys | Cada any | |
Motocicletes (+50cc) | Primera ITV | Als 4 anys (*) |
A partir dels 4 anys | Cada dos anys | |
Ciclomotors (-50cc) | Primera ITV | Als 3 anys (*) |
A partir dels 3 anys | Cada dos anys | |
Furgonetes i camions lleugers (-3.500kg) | Primera ITV | Als 2 anys (*) |
Dels 2 als 6 anys | Cada dos anys | |
Dels 6 als 10 anys | Cada any | |
A partir dels 10 anys | Cada 6 mesos | |
Camions pesats (+3.500kg) | Primera ITV | Al cap d’1 any (*) |
Els 10 primers anys | Cada any | |
A partir dels 10 anys | Cada sis mesos |
(*) Des de la primera matriculació