Les làmpades en vehicles: quines són i què hem de fer-ne

Avui en dia, com tot, la il·luminació en els vehicles ha anat evolucionant des dels llums al·lògenes fins a les bombetes làser sense oblidar-nos dels llums de xenó o les led. Cadascuna té unes característiques diferents com ara la seva vida útil, el rendiment, o el preu.

Sigui quin sigui el tipus de bombeta escollida, el fonamental és que estiguin ben calibrades, una qüestió que per descomptat també es revisa a la inspecció tècnica de vehicles, ja que, un mal calibrat implica enlluernaments o falta d’il·luminació i, en conseqüència, possibles accidents més o menys greus i això és el que a centres com PrevenControl tractem d’evitar per a la teva seguretat. 

En el cas de les al·lògenes, que són les més conegudes i econòmiques del mercat, són alhora les més semblants a la bombeta d’un llum de casa, és clar que aquestes contenen un gas que permeten que la capacitat lumínica sigui més potent. La seva durada de vida útil és del voltant d’unes 500 hores.

L’altra variant, els llums de xenó, estan formats per dos elèctrodes que generen electricitat i el gas noble xenó que es troba a l’ampolleta, de manera similar a la d’un tub fluorescent convencional. Aquests proporcionen fins a tres vegades més llum que els anteriors amb molta menys potència consumida, però són considerablement més cars tot i que tenen una vida útil de gairebé el triple.

Passem a continuació a parlar de la tecnologia led, que es va introduir en els automòbils per a les òptiques auxiliars com els frens o els intermitents. Pesen poc i el seu consum energètic és molt reduït a més de que compten amb una vida útil d’unes 10.000 hores. El preu però, és molt més alt.

Finalment, els llums làser, que sembla ser l’última tendència en il·luminació automobilística. Aquests poden arribar a il·luminar fins a 600 metres de distància. El seu consum és un 30% menor que els xenó i més eficient. La seva vida útil és molt llarga i fiable.

Ara bé, pots canviar el tipus de llum en el teu vehicle?

Els fars solen estar homologats només per a un tipus de font de llum de manera que no es pot canviar el tipus de bombeta. A part de no passar la ITV i que et puguin multar, si el tipus de font de llum no és compatible amb el far, és força probable que les lupes dels fars s’acabin fent malbé al no estar preparades per a aquesta font de llum. A causa de la potència lumínica dels llums de led i xenó s’exigeixen una sèrie de requisits addicionals, com ara renta fars o reguladors automàtics d’altura dels llums, respecte dels al·lògens; d’aquí que no es pugui canviar sense més el tipus de bombeta. Per poder fer-ho seria necessari legalitzar-lo.

Què has de tenir en compte a l’hora de canviar el llum del teu vehicle?

Quan canvies bombetes del mateix tipus, una al·lògena per una altra al·lògena o led per una altra led el que cal tenir en compte és que tingui la mateixa potència. Si volem millorar la il·luminació podem optar per unes bombetes de millor qualitat o que donin una llum més blanca però si la bombeta és, per exemple, de 55w, no podem posar una de 100w.

Per últim, i com és evident, és indispensable disposar sigui quina sigui la bombeta col·locada, d’una correcta il·luminació en el teu vehicle; sobretot quan circulem a certa velocitat i necessitem ser vistos pels demés.