Quan puc tocar l’avisador acústic?

Quan puc tocar l’avisador acústic? A vegades els nervis o un rampell ens porta a prémer el clàxon per respondre a la maniobra d’algun altre conductor, però en realitat només hi ha tres circumstàncies en què es pot fer servir. Cal que funcioni arribat el moment i per això li dediquem el vuitè capítol de la campanya Si vols anar bé, passa la ITV, juntament amb els llums de carretera i de creuament. Avui al blog de PrevenControl t’expliquem tots els detalls a tenir en compte abans de venir a l’estació.

L’avisador acústic ha d’emetre un so continuat, uniforme i amb suficient intensitat. La normativa indica que només hi ha tres situacions en què es pot fer servir l’avisador acústic:

  1. Evitar un accident o situació perillosa.
  2. Avisar, lluny d’una població, d’un avançament.
  3. Avisar de la teva presència quan exerceixis de vehicle d’emergència.

L’ús de l’avisador acústic fora d’aquestes tres circumstàncies no està permès i pot comportar sancions de 80 euros. O superiors, fins a 200 euros, si el que portem instal·lat no està homologat. També ens haurem de fixar que hi ha zones, com per exemple els hospitals, on no es pot fer servir i per això hi ha senyals que així ho indiquen. Quan vinguis a l’estació ITV comprovarem que el teu vehicle disposi d’avisador acústic i que funcioni correctament. En cas contrari, es considerarà falta greu.

Què són els llums de creuament i de carretera? És el que popularment coneixem per curtes i llargues. La quantitat de llums que ha de dur el vehicle depèn de la seva categoria. Així, els turismes furgonetes, camions i autocars en duran dos de creuament amb llum blanca i dos o quatre de carretera, que en el cas del camions poden pujar fins a sis. La xifra es redueix a una o dues en motocicletes, ciclomotors i quadricicles, mentre que els tractors i màquines agrícoles automotrius en portaran dues de creuament i tenen l’opció de dur-ne també dues o quatre de carretera.

A la ITV mirarem que el número de llums sigui el correcte i què tot estigui bé: funcionament, situació, homologació, estat, color de la llum, apagat amb un únic comandament i orientació de la llum de creuament en la posició més alta. També la intensitat lluminosa de cada projector, que funcioni el pilot en el quadre de comandaments i que no s’encengui cap dispositiu que no toqui. Es poden canviar les bombetes per LED? Depèn. En vam parlar fa uns mesos al blog i ho pots consultar en aquest enllaç. En el cas de les bombetes de gas Xenon, les inspeccions són desfavorables en cas d’incompatibilitats amb els fars normals, ja que hi ha risc d’enlluernar altres conductors.

Els llums de creuament i de carretera són elements clau per a la seguretat del conductor i de la resta d’usuaris de les carreteres. Per això quan vinguis a passar la ITV, assegura’t de revisar-los perquè cal que funcionin correctament. A PrevenControl hem engegat la campanya Si vols anar bé, passa la ITV amb l’objectiu d’ajudar-te a superar la inspecció en el primer intent i els llums en són un element bàsic. Així estalviaràs temps, diners i salut. Quan sigui l’hora d’afrontar la inspecció amb el teu vehicle, no dubtis a demanar cita a qualsevol de les nostres estacions. Ho pots fer per telèfon o a través de la web. T’esperem!