Què signifiquen les llums del quadre de comandaments del meu cotxe?

Com segurament haureu observat, quan poseu el contacte s’encenen molts símbols lluminosos al quadre de comandaments que s’apaguen un cop el motor está en marxa. Això és una comprovació de funcionament que fa el sistema i que permet detectar si hi ha algun sistema avariat. Un cop en marxa, doncs, cal parar atenció als que es mantenen encesos i, sobretot, als que s’encenen de sobte durant la circulació.

A tots ens ha passat alguna vegada que se’ns ha encès per primer cop una llum i ens hem preguntat: ‘I això què vol dir?’. N’hi ha que són habituals, com quan algú no s’ha cordat el cinturó de seguretat o ens hem deixat una porta mal tancada, però n’hi ha molts d’altres que igual no se’ns encenen mai, o només un cop a la vida del cotxe, i si no els fem cas, podríem tenir algun problema greu. Repassem els símbols lluminosos més importants, i sovint desconeguts:

Control de creuer. Vol dir que estàs circulant amb la velocitat fixada i no necessites prémer l’accelerador. Es destactiva quan toques el pedal del fre o de l’embragatge.

Pastilles de fre. Vol dir que les pastilles de fre estan desgastades. S’apaga automàticament quan es canvien.

Start/stop. S’encén quan l’start/stop està activat. Si està actiu el cotxe es para i s’arrenca sol quan poses una marxa.

Sistema de control d’emissions. Indica que el sistema de control no es troba en bones condicions. Si a l’arrancar el cotxe no s’apaga o fa intermitències vol dir que els elements que controlen les emissions de gasos contaminants no funcionen correctament. En els vehicles actuals, el control d’emissions detecta qualsevol mal funcionament o paràmetres inadequats del sistema de combustió i d’escapament (sonda lambda, catalitzadors, filtres de partícules, recirculació de gasos i, en general, tota mena de sensors que intervenen en el procés). A la ITV es comprova l’estat d’aquest llum a través del port OBD que porten els vehicles, fent doncs una comprovació electrónica.

ESP. Si fa pampallugues vol dir que el sistema d’estabilitat i tracció no funciona, i si ho fa de forma permanent vol dir que el sistema falla. Si apareix un OFF amb el dibuix vol dir que el sistema està apagat.

Pneumàtics. Vol dir que algun dels pneumàtics està baix de pressió i s’ha de posar aire.

Temperatura. Si és de color blau la temperatura és normal, i si és vermella hi ha un sobre escalfament.

Frens. Quan arrenques el cotxe s’encén però s’ha d’apagar de seguida. Si s’encén amb el cotxe en marxa significa que hi pot haver algun problema amb el sistema de frenada. També pot indicar que hi ha el fre de mà posat.

Bateria. Si s’encén quan engegues el motor significa que l’alternador no està funcionant bé. Si després pares el motor, pot ser que no es torni a engegar.

Oli. Hi pot haver una avaria en la pressió de l’oli si no s’apaga o si s’encén la llum de tant en tant. El més habitual és que el nivell d’oli estigui baix. En tot cas, el nivell d’oli ha d’estar entre el mínim i no superar mai el màxim. Un excés d’oli pot ser molt perillós per al motor.