Quines diferències tenen les ITV dels cotxes híbrids i elèctrics?

Cada dia que passa veiem més cotxes híbrids, elèctrics i de gas circulant pel carrer. Les exigències legals i de consciència de reduir la contaminació han portat a molts conductors a optar per un cotxe verd quan els ha tocat renovar el seu. El descens del preu d’aquest tipus de vehicles, que fa uns anys eren prohibitius i objecte de luxe, també ha ajudat la seva proliferació. I la prohibició a partir de l’1 de gener del 2020 que els cotxes massa contaminants no podran entrar a la ciutat de Barcelona encara farà que se’n vegin més.

Entre aquests cotxes i els ‘clàssics’ de benzina o dièsel, a l’hora de fer les ITV, hi ha poques diferències, i la principal està, precisament, a l’hora del control d’emissions contaminants.

Si tens algun d’aquests models de cotxes verds, o estàs pensant de comprar-te’n un, repassa les principals diferències entre un vehicle de combustió i un híbrid, elèctric o de gas a l’hora de passar la inspecció tècnica obligatòria:

Vehicles Híbrids

  • Com tenen un motor elèctric i un motor de combustió, també s’ha de comprovar si les emissions estan dintre dels límits establerts. Tots els models d’híbrids tenen un protocol per poder activar el motor de benzina.

Vehicles de GLP (Gas Liquat del Petroli) i GNC (Gas Natural Comprimit)

  • Aquests vehicles normalment són multifuel, és a dir, el motor pot funcionar amb benzina o gas. Per tant, s’ha de comprovar que les emissions estan dintre dels límits establerts. L’1 d’octubre de 2019 entra en vigor la versió 7.4 del manual de procediment d’inspecció d’ITV i es comprovaran les emissions en el combustible que estigui utilitzant en aquell moment i es farà constar a l’informe d’inspecció.

Vehicles elèctrics

  • No s’aplica l’apartat d’emissions, ja que no en té, lògicament.

Els elèctrics no són els únics que no passen cap control d’emissions. Independentment del tipus de combustible, si el vehicle està homologat amb la norma EURO VI i és de les categories (M2, M3,N2 o N3) no es farà tampoc la prova d’emissions i s’utilitzarà només la diagnosi per OBD (les sigles en anglès de On Board Diagnostic). En canvi, si el vehicle és EURO 5, EURO 6 o EURO VI sí que s’ha de fer la prova d’emissions, després de la prova d’OBD.