El telèfon mòbil s'ha convertit en un "company" inseparable, en un apèndix més del nostre cos. Missatges, trucades, "whatsapps", consultes freqüents de xarxes socials, ús continu d'aplicacions... És una realitat: estem connectats en tot moment. També quan ens movem. De fet, el mòbil ens resulta imprescindible en tots els nostres desplaçaments (en cotxe, en moto, en bici, caminant...). El problema sorgeix quan prestem més atenció a la pantalla del nostre telèfon que a l'entorn que ens envolta, el que està provocant que es multipliquin els accidents: segons la DGT, les distraccions són la primera causa d'accidentalitat a Espanya, per sobre de l'excés de velocitat, causant unes 500 morts a l'any. En ser un dels principals elements de distracció, el control de l'ús dels mòbils mentre ens desplacem, s'ha convertit en una de les prioritats de les més importants entitats del sector de la mobilitat i la seguretat viària. Així, la FIA (Federació Internacional de l'Automòbil) ha llançat el passat 27 de setembre una ambiciosa campanya amb l'objectiu de reduir els accidents provocats per l'ús del mòbil. El seu lema en forma de hashtag és: #ParkYourPhone (“Aparca el teu telèfon”). Aquesta campanya s'ha presentat als membres del Parlament Europeu i es posarà en marxa en una vintena de països d'Europa, Àfrica i Àsia entre els quals hi ha França, Itàlia, Països Baixos i Regne Unit. A Espanya, s'estan encarregant d'impulsar aquesta iniciativa i que tingui la major repercussió possible, tant el RACC com el RACE. L'objectiu és sensibilitzar a tota la ciutadania perquè faci un ús responsable del mòbil en els seus desplaçaments i reduir dades tan preocupants com els que reflecteix, precisament, un estudi que va dur a terme el RACC l'any passat: un 42% dels conductors va admetre utilitzar el mòbil mentre conduïen (d'ells, un 26% va reconèixer utilitzar-lo "sempre o sovint") i un 21% dels transeünts mentre creuaven un pas de vianants. A més, 1 de cada 2 conductors va afirmar que habitualment consultaven i manipulaven el seu mòbil a l'estar parats en semàfors i embussos. Des de PrevenControl, sempre preocupats per la teva seguretat i la dels teus éssers estimats, també volem posar el nostre granet de sorra, difonent aquesta campanya i compartint amb tu alguns dels seus missatges, vídeos i dades. Els eslògans són directes i senzills: “No escriguis i condueixis”, “Posa les dues mans al volant i concentra't en la carretera”. Les dades estadístiques alerten que parlar per telèfon multiplica per 4 la possibilitat de patir un accident i que els conductors que escriuen un missatge tenen 23 vegades més probabilitats d'accidentar, per exemple. Els vídeos animats, consciencien dels perills de l'ús indegut del telèfon i estan sent difosos en canals digitals i xarxes socials. A més de la utilització del telèfon mòbil no hem d'oblidar que hi ha moltes altres accions que poden distreure'ns mentre circulem -manipular el GPS, menjar, beure, fumar... - que també són considerades com a infraccions per la Llei sobre Trànsit. Vegem quines són les sancions i multes a què ens exposem si cometem aquestes infraccions.   Fer servir el mòbil / Manipular el GPS Fer servir el mòbil o el GPS durant un trajecte està prohibit ja que fer-ho resta eficàcia als sentits del conductor. Per aquest motiu està qualificada com una infracció greu per la Llei sobre Trànsit castigada amb una multa de 200 euros (que serà només de 100 euros si es paga dins dels primers vint dies des de la notificació) i la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. També és sancionable col·locar el navegador o el mòbil en un lloc que dificulti la visibilitat.   Beure i menjar al volant Menjar i/o beure mentre es condueix pot alterar la llibertat de moviments, el camp de visió i l'atenció permanent a la conducció. A causa d'aquests motius, aquesta acció es castiga amb una multa de 100 euros, però en ser considerada una infracció lleu, no comporta la retirada de punts del carnet. Per evitar posar en risc la teva seguretat i la dels que t'envolten, et recomanem que quan necessitis menjar o beure alguna cosa durant un viatge, parells en una àrea de servei per a fer-ho.   Fumar A principis d'any es va estendre el rumor, a través de xarxes socials i fòrums, que la DGT havia començat a multar amb 4.000 euros i la retirada de 4 punts del carnet a conductors enxampats fumant al volant. La mateixa Direcció General de Trànsit va haver de desmentir aquesta notícia a través del seu compte de Twitter puntualitzant que fumar mentre es condueix no és il·legal, sempre que fer-ho no doni lloc a distraccions i posi en risc la seguretat d'altres usuaris de la via. En cas que així fos, igual que menjar i/o beure al volant, fumar pot ser castigat en base a l'article 18.1 del nou reglament de circulació (que prohibeix tot allò que afecti la llibertat de moviments del conductor, al seu camp de visió o la seguretat d'altres persones) amb una multa de 100 euros (sense retirada de punts). Una altra pràctica relacionada amb l'acció de fumar mentre es condueix que també és objecte de sanció, és la de llançar burilles per la finestreta del cotxe. Aquesta infracció es castiga amb una multa de 200 euros i la pèrdua de 4 punts del carnet de conduir.   Recomendacions Per reduir l'accidentalitat relacionada amb l'ús del mòbil, el RACC recomana:
  • Promoure l'ús d'aplicacions que bloquegen el mòbil durant la conducció.
  • Exigir que es creuen certificacions (per exemple, una norma ISO) per poder homologar apps relacionades amb la mobilitat i identificar-les com a segures i compatibles amb la conducció.
  • Implicar les grans empreses d'Internet, fabricants de telèfons mòbils i operadores de telecomunicacions a la millora de les aplicacions mòbils per a una integració més segura en la conducció.