Si el portabicicletes és desmuntable no cal la seva legalització. Però si tapa la matricula o els pilots posteriors s’ha de posar un kit de matricula i d’il·luminació complementaris. En el cas de portabicicletes sobre una bola de remolc tampoc s’ha de legalitzar perquè és desmuntable. Ara bé, l’enganxall i la bola sí que s’han de legalitzar i anotar a la targeta d’ITV del vehicle, perquè es considera una reforma. Per què s’han de legalitzar les reformes en els vehicles? Per a poder posar en circulació els vehicles, aquests han d’estar “homologats”. Han de complir una sèrie de requisits tècnics de seguretat i de protecció al medi ambient que permetin disminuir els accidents i les seves conseqüències, així com evitar la contaminació de l’aire que ens envolta. A banda d’això, també s’han de fabricar de forma sostenible i poder-los reciclar al final de la seva vida útil. Per assolir aquests objectius s’apliquen normes tècniques que estan en constant evolució i que afecten d’aquesta forma als vehicles:
  • Components (llums, pilots, cinturons, pneumàtics, airbags, vidres, retrovisors, frens, catalitzadors, silenciadors, ....)
  • La seva instal·lació en cada categoria o tipus de vehicles (posició, mides, funcionament ....)
  • La seva funcionalitat formant part de conjunts o sistemes complets (direcció, frenat, visibilitat, emissions, consum ....)
Què passa quan introduïm una modificació ? Cóm afecta les condicions originals d’homologació? ¿Com afecta una modificació com per exemple posar fars de LEDS, un enganxall de remolc, un para xocs diferent, suspensions diferents, muntatge de certs elements en un furgó per a convertir-lo en habitatge, instal·lar GLP, doble comandament d’autoescola, plataforma per a cadires de rodes, muntatge d’una grua en un camió, etc., etc. ? A priori qualsevol modificació pot afectar les condicions d’homologació inicials del vehicle i aquesta afectació és la que s’ha d’avaluar, comprovant que aquelles condicions de seguretat i de protecció al medi ambient es continuen complint de la mateixa forma o de forma equivalent. Un portabicicletes muntat al sostre o sobre el porto posterior es un element desmuntable que, mentre estigui homologat i previst per al nostre vehicle no cal legalitzar-lo perquè no modifica l’estructura ni cap sistema. Haurem de mirar les normes de circulació i assegurar que els pilots de senyalització posterior siguin visibles acoblant si és necessari un kit de llums i de placa de matricula desmuntable. Instal·lar un enganxall de remolc sí que requereix la legalització perquè hi ha d’haver uns ancoratges a l’estructura que ho permetin, una connexió elèctrica, o unes condicions dimensionals exteriors que no afectin la visibilitat dels pilots o de la matricula. A més perquè es tracta d’un muntatge permanent. Uns pneumàtics molt diferents en el seu diàmetre exterior poden afectar la velocitat que ens mostra el velocímetre o el consum i per tant les emissions per exemple. Una suspensió diferent afecta al comportament en les frenades o a l’estabilitat. Per descomptat canviar la caixa sencera d’un camió, muntar una grua o una plataforma de càrrega afecten a moltes més coses. Informar-se’n prèviament. Per aquestes raons si volem introduir una modificació al nostre vehicle i no sabem cóm pot afectar les condicions originals, el nostre consell és informar-se’n prèviament de si es pot fer o no, de si cal legalitzar-la i, en tot cas, els documents necessaris per a fer-ho.