Filtres antipartícules: truc o tracte?

Des del 2006 quan es van instaurar les normes anticontaminació Euro 5 i Euro 6, en els cotxes amb motor dièsel es va començar a muntar un filtre per retenir les partícules contaminants anomenat FAP o DPF (per les sigles en francès o anglès). Tenint en compte que al nostre país 7 de cada 10 vehicles venuts són dièsel, és més que probable que sàpigues perfectament del que t’estem parlant.

El FAP és un dispositiu compost per una sèrie de tamisos metàl·lics que filtren les partícules sòlides del gasoil (les carbonissa que donen el color negre a l’oli) i les retenen en les seves parets poroses per reduir el nivell d’emissions. Aquest filtre és el que evita que els vehicles amb motor dièsel ja no expulsin aquelles glopades de fum dens negre tan característiques, sobretot quan acceleraven. Una vegada que el filtre està ple, ell mateix s’encarrega d’incinerar les partícules retingudes en un procés anomenat regeneració. Per això, cada 300/400 km aproximadament, injecta més quantitat de carburant de l’habitual aconseguint augmentar la temperatura dels gasos d’escapament per sobre dels 600ºC, cremant les partícules. En aquest procés el consum de carburant puja un 10/15%, el motor fa un soroll més greu i el ralentí s’eleva.

El problema és que aquesta regeneració exigeix ​​que no s’aturi el motor durant uns 20 minuts i requereix de temperatures elevades de forma sostinguda (per al que és recomanable circular per autopista). Com els recorreguts que solem fer amb els nostres vehicles generalment són curts i en vies urbanes, en que la velocitat està limitada i, per tant, la temperatura del motor no arriba al punt necessari per a la regeneració; podem provocar que s’interrompi el procés. Aquí és quan comencen els problemes. Si s’interromp el cicle més de tres vegades, el filtre acabarà obstruint-se (s’encendrà una llum d’avaria) no deixant que passin els gasos de l’escapament i provocant que es redueixi l’acceleració i que el motor acabi fallant. En bastants casos, aquesta obstrucció es pot solucionar amb una neteja al taller. Però si no és així, et trobaràs amb una de les avaries més cares que pot patir un vehicle, ja que la reparació o substitució del filtre costa uns 1200 euros i a més també sol ser recomanable canviar el catalitzador.

Per evitar aquest problema molts usuaris han optat per triar el següent …

Truc

Aquest “truc” consisteix en l’anul·lació física del filtre antipartícules. Per a això es buida i després es reprograma la centraleta electrònica del motor perquè ignori la seva absència en el procés de combustió i escapament. Cal a dir que aquesta pràctica és il·legal i pot constituir delicte mediambiental (en l’actualitat hi ha tallers de reparació investigats per la policia). 

 

 

Anul·lar el filtre permet que el cotxe funcioni igual o millor i evita la complexitat mecànica que suposa la regeneració. La part negativa és que l’eliminació d’aquest sistema anticontaminant deixarà d’evitar l’emissió a l’atmosfera de partícules de sutge cancerígenes. Sembla obvi que tots volem viure en un món millor i menys contaminat, però el cert és que a l’hora de la veritat moltes persones prioritzen la seva comoditat per sobre de l’ètica i de la salut.

La proliferació d’aquesta pràctica ha estat tan gran al nostre país que l’any passat la fiscalia especialitzada en Medi Ambient va exigir al Ministeri d’Indústria que augmentés els controls sobre els motors trucats ja que malgrat les irregularitats que presentaven després de ser modificats, els cotxes sense filtre superaven la inspecció tècnica sense problema: el Cos Nacional de Policia va detenir a Madrid als responsables de vuit negocis que oferien l’anul·lació dels filtres i després reprogramaven el “programari” dels vehicles per burlar els controls mediambientals de les ITVs. Per això ara el Govern ha pres mesures perquè en aquestes ITVs es detecti, corregeixi i sancioni la retirada dels FAP amb més duresa, arribant a considerar que pot tractar-se com una reforma d’importància no homologada que provocaria una inspecció tècnica desfavorable.

Per tant, per aconseguir reduir la contaminació, millorar la teva salut i la de tots i perquè el teu vehicle superi la seva propera revisió tècnica sense problemes, des PrevenControl et recomanem que en comptes d’anul·lar el filtre antipartícules, recapacites i triïs el …

Tracte

O millor dit, el bon tracte de la FAP. Per evitar passar pel taller i que aquest tingui la mateixa vida útil que el teu vehicle, et proposem que segueixis aquests senzills consells:

  • No apaguis el motor mentre es realitza la regeneració: detectar aquest procés en alguns models és fàcil ja que compten amb un testimoni lluminós que n’informa. En cas que no sigui així, només cal que prestis atenció a aquests indicadors: durant la regeneració el motor sona més greu i hi ha un augment instantani de combustible.
  • Utilitza un bon lubricant: els models amb filtre antipartícules solen emprar un oli Low Saps (baix en cendres, fòsfor i sofre) ideal per suportar la brutícia que produeix en l’oli quan s’injecta més carburant del necessari durant la regeneració. Aquest oli és una mica més car que un de normal, però a la llarga val la pena fer-lo servir.
  • Respecta el manteniment del vehicle: segueix el pla de manteniment que marca el fabricant en el manual i compleix els seus terminis en les dates indicades.
  • Evita els trajectes curts: durant el procés de regeneració el filtre necessita arribar a una temperatura major de 600ºC per funcionar de manera que necessites circular durant uns vint minuts perquè aquest no es quedi “fred”. Habitualment, si pots, intenta evitar trajectes curts i circular només per ciutat, ja que els cotxes amb motor dièsel perden fiabilitat quan s’utilitzen contínuament a baixes revolucions i a menys de 60 km/h.
  • Surt de tant en tant a carretera: quan es circula només per ciutat el filtre acumula moltes partícules sòlides i com la fuita treballa a poca temperatura, el motor ha de realitzar regeneracions actives cada poc temps. Per això es recomana circular per autopista cada 1000 km com a mínim mitja hora a unes 2500 rpm o 15 minuts a 3000 rpm. Si detectes una lleugera pèrdua de potència, serà possiblement perquè el FAP estigui lleugerament obstruït. Surt a carretera i segurament aconseguiràs solucionar el problema.

Segueix aquestes indicacions i aconseguiràs mantenir en bon estat el FAP del teu vehicle i passar sense problemes la ITV. Et recordem que pots reservar data per passar la inspecció tècnica en els números de telèfon 93 739 91 91 i 972 49 29 12 o mitjançant la nostra web de cita previa.